Maar daarnaast vinden we het ook belangrijk dat je het tijdens je studie naar je zin hebt. Lessen moeten niet alleen informatief zijn, maar ook boeien. Het geleerde moet zichtbaar in de praktijk toe te passen zijn en we geven je graag een kijkje in jouw toekomst door je kennis te laten maken met het bedrijfsleven zoals jij dat kunt gaan ervaren na je studie.
Onze driejarige hbo bedrijfskunde opleiding is gebaseerd op het BBA-diploma: bachelor of business administration. Dit is wereldwijd door het bedrijfsleven het meest gewenste diploma en de voorloper van een MBA (master of business administration). Overal in de wereld opent een BBA-diploma deuren. Een BBA sluit uitstekend aan bij bedrijven en vervolgopleidingen (Master).
SDO Hogeschool, onze partner, is de diplomerende partij. Dankzij onze intensieve samenwerking met deze geaccrediteerde Hogeschool is de kwaliteit van het diploma gewaarborgd. Met onze driejarige hbo opleiding krijg je een internationaal erkend diploma en geven we je een brede basis voor een keur aan opties in de toekomst.
We leven in een complexe VUCA wereld. Dit vraagt om persoonlijk leiderschap en een brede blik. Met een diploma van IBHS ontwikkel je je niet alleen bedrijfskundig, maar vooral ook op persoonlijk vlak. Wij vinden vakkennis belangrijk, maar een persoonlijke visie en aanpak maken het verschil in succesvol ondernemen.
IBHS biedt een unieke combinatie van kennis, leiderschapsontwikkeling en praktische toepasbaarheid. In het bijzonder is het ons doel om studenten te voorzien van:
Een gevorderd begrip van het management van bedrijven en de veranderende context waarin ze opereren.
Een systematische ontwikkeling van de vaardigheden van objectieve analyse, evaluatie en presentatie om studenten in staat te stellen vertrouwen te ontwikkelen in het effectief beoordelen en implementeren van managementstrategieën.
Het vermogen om kennis en begrip van zaken en management toe te passen op complexe vraagstukken, zowel systematisch als creatief en om een kritisch inzicht te hebben in hoe de bedrijfsvoering en management-praktijk verbeterd kunnen worden.
Het is een brede opleiding en je kunt veel kanten op met je hbo diploma. Wat dacht je bijvoorbeeld van managing director, business developer of marketingmanager. Na je afstuderen ben je klaar om een stap verder te gaan met je professionaliteit, creativiteit en innovatieve ideeën.
In drie jaar leer je hoe je je ontwikkelt tot een allround manager. Internationale handel biedt veel banen en kansen voor goed opgeleide jonge mensen. De behoefte aan internationaal georiënteerde managers met een goede opleiding stijgt door de groeiende wereldhandel. Met kennis van zaken en een goed gevoel voor bedrijfskunde en e-business schop je het ook als ondernemer ver.
Bij IBHS bieden we je alles wat je nodig hebt om je toekomstige baan te krijgen. Behoefte aan goed opgeleide jonge professionals met excellente organisatiecapaciteiten is er in elke bedrijfstak. Na deze hbo opleiding ben je daarom breed inzetbaar in veel verschillende functies en vakgebieden, omdat je van aanpakken weet en servicegericht bent.
Tijdens jouw studie komen allerlei vakken aan bod die jouw gereedschappen worden voor ondernemen of ondernemend managen. Omdat het curriculum niet vast staat, maar aangepast wordt aan de wensen van de tijd en de ontwikkelingen in het bedrijfsleven, geven we je hier een greep uit de basis van onze studie.
Binnen ons geaccrediteerde curriculum besteden wij veel ruimte aan de praktijk waarmee we een brug slaan tussen onderwijs en het bedrijfsleven. Iedere week is er een Business Experience en iedere 4 weken organiseren wij een Business Week. Tijdens deze praktijkmomenten bezoeken wij bedrijven. Dit geeft de mogelijkheid om in verschillende “keukens” te kijken en te proeven. Hierdoor maak je kennis met een diversiteit aan bedrijven, markten en business modellen. Tegelijk wordt je geïnspireerd door de passie van professionals uit de praktijk.
• Personal Leadership
• Introductie Bedrijfskunde
• Procesmanagement
• Sustainability
• Kwaliteitsmanagement & Lean thinking
• Marketing
• Performance Management
• Bedrijfseconomie
• Briliance of Failure
• Cross Cultural Management
• Business Information Technology
• Toegepast Onderzoek
• True Purpose
• Organisatieontwikkeling
• Change Management
• Business Development
• Personeelsbeleid
• Retailmarketing
• Personeelsmanagement
• Statistiek
• Business Plan
• Leiderschapsstijlen
• Internationale Handel & Ondernemen
• Big Data
• Scriptie
• Dienend Leiderschap
• Ethiek
• Strategie & Beleid
• Communicatie
• Organisatiecultuur
• Strength based change
• Strategie & beleid
• Innovation strategies
• Duurzame ontwikkeling
• Non Violent Communication
• Analyse Modellen
• Scriptie
• Bitcoin
• Google Analytics
• Online storytelling & branding
• Social media Communication
• Artificial Intelligence
• Preventing legal mistakes
• Trendwatching
• The brilliance of failure
• Diversiteit en inclusiviteit
• Non violent communication
• Carrière orientatie
• Verantwoorde groei
• Sharing economy companies
• Sustainability in retail
• Wijncursus
• Etiquette
• Kunst
• Debating
• Presenteren kun je leren
• Studievaardigheden
Natuurlijk zijn succesverhalen inspirerend voor studenten, maar bij het IBHS zijn we van mening dat het vak "Failure of Business" net zo belangrijk is. "Succes kent vele vaders, een mislukking is maar een eenzame wees", luidt een bekend gezegde. Wij geven deze lessen om van blunders te leren. Want wie niet leert van fouten uit het verleden, is gedoemd ze te herhalen. Fouten horen erbij en zijn ook geen schande.
Formule 1 is waarschijnlijk de meeste data-intensieve sport in de wereld. Bij het vak marketing, onderzoek en statistiek moeten onze IBHS studenten gedreven raken in het verzamelen van de juiste data, het samenbrengen van de verschillende datastromen, het interpreteren van data, het formuleren van acties op basis daarvan en het doorvoeren van acties. "Laat je niet langer leiden door data, maar word data-bedreven!
Business in de nieuwe economie laat zien hoe business, duurzaamheid en innovatie kunnen worden samengebracht om een echte, gedeelde waarde te creëren. Bij IBHS willen wij dat onze studenten kennis en inzichten leren die aantonen hoe huidige transformatie trends samenwerken met duurzaam ondernemen om te evolueren naar de economie van morgen. Het levert kennis en inzichten op die nodig zijn om op een geheel nieuwe manier zaken te doen.
Met VAN IDEE NAAR START-UP helpen wij onze studenten stap voor stap van een business idee naar een product of dienst. Op praktische wijze maken ze kennis van alle stappen die je moet doorlopen om te komen tot een product-markt-fit. Niet alleen voor de realisatie van een nieuw idee maar ook leerzaam wanneer een bedrijf wil groeien.
IBHS biedt een voltijds hbo bachelor programma Bedrijfskunde aan in samenwerking met SDO Hogeschool. Het programma duurt drie (3) jaar en na ieder studiejaar wordt een fase afgesloten.
Na ieder jaar kun je bij IBHS uitstromen met een erkend getuigschrift of diploma. Dat geeft je extra vrijheid in de keuzes die jij voor jouw toekomst maakt.
Als je het eerste jaar afrondt en formeel 60 EC/studiepunten hebt behaald ontvang je het Propedeuse Getuigschrift van de hbo bacheloropleiding.
Associate Degree is een officieel erkend tweejarig hbo-diploma, waardoor je na afsluiting van het tweede jaar al een internationaal erkend getuigschrift hebt.
Na het Associate Degree volgt er met je laatste jaar het uiteindelijk doel: je Bachelor Degree, het hoogst haalbare hbo-diploma, dat ook internationaal erkend is.
Leren doe je door kennis toe te passen. Door in de praktijk de studiestof te gebruiken op een manier dat een bedrijf er echt iets aan heeft. Vandaar dat IBHS er voor heeft gekozen om leren in de praktijk een belangrijke rol te geven. Dit is terug te vinden in opdrachten bij vakken, de projecten, de praktijkactiviteiten, de stages en de scripties (fasewerkstukken).
Een stageplaats biedt mogelijkheden voor zowel het stagebedrijf als voor de student. Mogelijk loopt het stagebedrijf tegen een vraagstuk aan dat onderzocht kan worden door een student. Een (sluimerende) crisis evenals een sterke groei vraagt immers om ‘out-of-the-box’ denken. Met een frisse blik en actuele kennis kan een student het bedrijf helpen.
De student kan tijdens zijn stage activiteiten ontplooien die bijdragen aan (het oplossen van problemen m.b.t.) bestaande of verwachte ontwikkelingen, processen, producten/ diensten of zich bezighouden met zaken waarvoor (nog) geen tijd kon worden vrijgemaakt. De student kan bijdragen leveren aan onderzoek en ontwikkelingen voor bestaande en/ of nieuwe projecten. Door de in de studie verworven competenties kan de student nieuwe/ vernieuwende ideeën en verdieping aanleveren in de organisatie.
Het eerste studiejaar wordt afgesloten met een Zomerstage van 3 tot 5 maanden. Tijdens deze zomerstage werken studenten 5 dagen per week bij een stagebedrijf. Voor dit bedrijf schrijft de student een adviesrapport voor een operationeel probleem/ uitdaging/ kans. Het thema betreft een onderzoek naar de kwaliteiten van de organisatie; een analyse naar de sterke en zwakke punten van de organisatie en naar diens kansen en bedreigingen vanuit de externe omgeving. De student schrijft een adviesrapport voor de leiding van de organisatie over de stand van zaken, gebaseerd op een externe en een interne oriëntatie op de meest relevante processen. De student concludeert de belangrijkste aanbevelingen voor verbetering. Het adviesrapport moet gebruikt kunnen worden als input bij het ontwikkelen, dan wel aanpassen, van een strategisch plan voor de organisatie.
Het tweede studiejaar wordt afgesloten met een Afstudeerstage van 8 tot 10 maanden. Tijdens de eindstage werk je 4 dagen per week bij een stagebedrijf en kom je 1 dag per week terug naar school. Voor dit bedrijf schrijf je 2 adviesrapporten om een tactisch en een strategisch probleem op te lossen. In deze adviesrapporten worden de volledige onderzoek-cyclus doorlopen. Hiermee kom je tot een werkbare oplossing van een bestaand probleem (uit de eigen organisatie) met betrekking tot het vakgebied. Hiermee toon je dat jij de theorie doorgrondt en geef jij blijk van jouw onderzoekscapaciteiten. Dit in een context waar jij geacht wordt grotendeels zelfstandig te werk te gaan en in staat te zijn om jouw ideeën en oplossingen duidelijk over te brengen. Jij bewijst, kortom, het bachelorsniveau te hebben gerealiseerd.
IBHS biedt een voltijd hbo bachelor programma Bedrijfskunde aan van en in samenwerking met SDO Hogeschool. Het programma duurt drie (3) jaar en na ieder studiejaar wordt een fase afgesloten.
We kennen drie (3) fasen; propedeuse, Associate Degree (AD) en Bachelor Degree (BD).
Na studiejaar 1 ronden de studenten de propedeutische fase af.
Na studiejaar 2 ronden de studenten de AD fase af.
Na studiejaar 3 ronden de studenten de bachelor af.
Iedere fase wordt afgesloten met een fasewerkstuk. Deze fasewerkstukken zijn adviesrapporten en worden geschreven bij en voor een (stage)bedrijf. Het doel is waardecreatie (toegevoegde waarde) door een ambitie vorm te geven of een probleem op te lossen. Het verbeteren van de huidige praktijk vergt kritisch vermogen, het vermogen tot observeren en bevragen, methodisch en analytisch inzicht, kennis van statistiek en de schrijfvaardigheid om een onderzoeksverslag en de daarop gebaseerde adviezen en aanbevelingen helder te verwoorden. Deze elementen komen allemaal aan bod in de fasewerkstukken.
In de visie van IBHS en SDO Hogeschool levert onderzoek informatie op. Deze informatie kan worden ingepast in oplossingsstrategieën van problemen en (mede) vormgeven aan acties. In dit licht zijn conclusies die aan onderzoek worden verbonden niets anders dan informatie. Die informatie moet inpasbaar zijn in adviezen omtrent te nemen acties die nodig zijn om een probleem/ uitdaging/ kans op te lossen. Onderzoek leidt tot informatie, advies leidt tot actie.
Het fasewerkstuk bestaat uit het oplossen van een bedrijfskundig probleem/ uitdaging/ kans, waarvoor één of meer beroepsproducten nodig zijn. Het startpunt van de fasewerkstukken zijn over het algemeen bedrijfskritische situaties die zich voordoen, of zich kunnen voordoen door interne of externe verander(en)de omstandigheden. De beroepsproducten bij bedrijfskunde zijn bijvoorbeeld in toenemende complexiteit: een financieringsplan, een marketingplan of een ondernemingsplan. Voorbeelden uit het HR-vak zijn bijvoorbeeld: het een nieuw functiehuis, een functie-loongebouw en een veranderplan. De aanbevelingen om het bedrijfskundig probleem op te lossen, maken het fasewerkstuk een adviestraject. Het advies betreft te nemen acties, het beroepsproduct is meer statisch en kan daar een onderdeel van zijn. In voorkomende gevallen wordt een product ook daadwerkelijk ontwikkeld, geïmplementeerd of in de markt gezet.
Het onderzoek heeft daarbij een noodzakelijke, maar afgeleide rol. De onderzoeksconclusies nemen een plaats in het adviestraject in die vergelijkbaar is met de plaats van literatuur of bronnen: het verschaft informatie en daarmee argumenten om tot de oplossing van het probleem te komen, of zo je wilt, tot het advies zelve. De aanduiding toepassingsgericht onderzoek (Andriessen, 2014) lijkt daarmee een erg goed gekozen term: onderzoek dat informatie oplevert dat direct toegepast wordt in het oplossen van een bedrijfskundig probleem, in tegenstelling tot wetenschappelijk onderzoek dat kennis oplevert om theorievorming op weg te helpen.
De vaardigheid om een bedrijfskundig vraagstuk te kunnen analyseren en problematiseren, om vervolgens een oplossingsstrategie te ontwikkelen, is (ons inziens) een beroepsvaardigheid. Het toepassen van analyseschema’s als bijvoorbeeld een SWOT-analyse, een Balanced scorecard of een known unknown matrix, of bijvoorbeeld het opstellen van een financieringsplan, marketingplan of ondernemingsplan, zijn in de ogen van IBHS en SDO Hogeschool beroepsvaardigheden van een bedrijfskundige, en vallen binnen het algemeen bedrijfskundig curriculum. Deze beroepsproducten bestaan op hun beurt weer uit ondergeschikte beroepsproducten als de administratieve organisatie (loonadministratie, HR-administratie), die de data leveren om bijvoorbeeld een financiële analyse te maken. De relevantie van deze data moet onderbouwd worden en de noodzakelijke data moeten worden ‘aangewezen’. Hoewel deze vaardigheden buiten de leerlijn onderzoek vallen, zijn het vaardigheden zonder welke het zelfstandig uitvoeren van een werkstuk niet mogelijk is.
Met een stevige structuur leggen we samen de basis voor jouw studiesucces. Een studiejaar bestaat uit drie periodes. De eerste studieperiode duurt van september tot en met januari, de tweede studieperiode loopt van februari tot en met april en de derde studieperiode is van mei tot en met augustus. Periode 1 en periode 2 bestaan uit business weken en lesweken en periode 3 wordt gebruikt voor de stage.
Voor onze januari starters is de opleiding wat anders geprogrammeerd. In de eerste maand volg je een specifiek onboarding programma. Tijdens de maand januari krijg je een introductie in de moderne bedrijfskunde, personal leadership en marketing.
Een lesuur duurt 50 minuten. Een reguliere lesweek telt 4 lesdagen tussen 10.00 en 17.20 uur, onderbroken door pauzes. De vijfde dag van de werkweek kun je, eventueel onder begeleiding, studeren of werken aan je opdrachten en werkstukken.
Iedere studieperiode wordt afgesloten met een examenweek. Mocht je alles conform de planning afronden dan verdien je extra vakantie. Daarnaast worden er door het jaar heen geregeld mondelingen, praktijktoetsen en deeltoetsen afgenomen.
Je hebt twee weken kerstvakantie en voorafgaand aan, of na afloop van je stage drie tot vier weken zomervakantie, mits je natuurlijk geen herkansingen hebt.
Heb je een functiebeperking (dyslexie, dyscalculie, lichamelijke beperking of een chronische ziekte) waarvan je hinder kunt ondervinden tijdens je studie? IBHS zorgt er graag voor dat deze hinder zo beperkt mogelijk blijft. Meld je functiebeperking bij je aanmelding. Je studiebegeleider overlegt met je welke voorzieningen IBHS kan bieden.
Er is sprake van een beperking als er vanwege een langdurige of blijvende, lichamelijke of psychische aandoening één of meerdere zichtbare of onzichtbare functiebeperkingen aanwezig zijn.
De volgende beperkingen worden onderscheiden:
Een functiebeperking wordt erkend op basis van een verklaring (of een andere vorm van bewijsmateriaal) van een daartoe geëigende professional. De aard en ernst van de beperkingen kunnen van invloed zijn op het lichamelijk en psychisch welbevinden van de student en op de studieloopbaan.
Nadat de student zich kenbaar heeft gemaakt voert de studiebegeleider een informatiegesprek met de student. Tijdens het gesprek worden de beperking(en) in kaart gebracht en wordt de student geïnformeerd over de voorzieningen. Samen wordt vastgesteld welke voorzieningen nodig zijn. De studiebegeleider verzorgt de afstemming binnen IBHS.
IBHS is een particuliere school. Door het particuliere karakter van de opleidingen, ligt het collegegeld hoger dan bij het gesubsidieerde onderwijs. De opleidingen kosten €18.500,– per jaar.
Naast opleidingskosten zijn er nog de (eenmalige) kosten van inschrijfgeld en studiematerialen.
Als je gaat studeren bij IBHS heb je recht op studiefinanciering en een studentenreisproduct, volgens de voorwaarden van DUO. Daarnaast kun je als student aan particulier onderwijs meer lenen dan een student aan een reguliere school. Let op, het blijft lenen en je zult het bedrag dus uiteindelijk moeten terugbetalen.
Het bedrag dat je kunt lenen dekt de hogere studiekosten die een particulier instituut vraagt. Ook financieel hoeven er daarmee geen belemmeringen te zijn om te investeren in je toekomst. Wanneer je het ervoor over hebt financieel in je toekomst te investeren, en je ziet meer voordelen in het studeren aan een particuliere instelling, is het zeker een optie om te overwegen.
Bij DUO kun je dankzij de samenwerking met SDO Hogeschool een lening afsluiten tegen zeer gunstige voorwaarden. Je betaalt 0%* rente, hebt een lange periode om af te lossen (35 jaar*) en hoeft na afronding van je studie maandelijks maar 4%* van het extra inkomen boven het minimumloon af te lossen.
Je kunt op twee momenten in het jaar bij IBHS starten: in januari of in oktober.
Als je een opleiding wilt volgen bij IBHS, dan heb je een vooropleiding nodig. Met een havo-, vwo- of mbo4-diploma, kun je direct bij ons aan de slag, ongeacht je profiel.
Sluit je vooropleiding aan op de studie, dan kun je eventueel in aanmerking komen voor vrijstellingen.
Ben je ouder dan 21 jaar en voldoe je niet aan de toelatingseisen? Op grond van je leeftijd kun je een toelatingsexamen maken en word je mogelijk toch tot de opleiding toegelaten. Deze toets wordt op de vestiging afgelegd.
Het 21+ toelatingsonderzoek (colloquium doctum) toetst of je over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om een hbo opleiding te volgen.
Het 21+ toelatingsonderzoek bestaat uit zes (6) delen:
Neem voor meer informatie over toelatingseisen en het 21+ toelatingsonderzoek contact met ons op!
Amsterdam is al eeuwenlang een internationaal handelscentrum en een plek waar mensen van over de hele wereld samenleven en -werken. Openheid, maatschappelijke betrokkenheid, ondernemersgeest en tolerantie zijn diep verankerd in het DNA van de stad. Internationale samenwerking is de kern van het succes van Amsterdam – het is de hub waar business samenkomt.
Amsterdam is een leuke stad om te wonen. De metropool kent een overvloed aan levendige straatjes en uitgaansgelegenheden. Je vindt er de leukste eettentjes en de chicste restaurants. Topartiesten treden op in cultuurtempels als de Ziggo Dome en AFAS Live. Daarnaast staat de stad bekent om haar evenementen en festivals, zoals Koningsdag, Amsterdam Dance Event en Pride Amsterdam. Je hebt er wereldberoemde musea (Rijksmuseum, Anne Frankhuis, Van Goghmuseum) en je kunt er fantastisch winkelen. Er is, kortom, altijd wat te doen in de bruisende stad aan het IJ!
Met het openbaar vervoer is onze locatie op de Prinsengracht 701 prima te bereiken.
Op 1 minuut lopen van onze locatie stoppen tram 2 (Centraal Station-Nieuw Sloten) en tram 12 (Centraal Station-Amstel Station).
Op 3 minuten lopen van onze locatie stoppen op het Leidseplein: